Marile nume ale pieței IT&C investesc zeci de miliarde de dolari în domeniul auto. Nu direct, ci preluând companii specializate în tehnolgii dedicate automobilelor autonome.
Zilele acestea capul de afiș al știrilor economice internaționale a fost ținut de anunțul preluării companiei israeliane Mobileye de către Intel, numărul unu pe piața procesoarelor. Mobileye produce sisteme de tipul Advanced Driver Assistance (ADAS), zonă pe care deține o cotă de piață aproximativ 75%.
Investițiile cresc…
Preluarea Mobileye de către Intel contra sumei de 15,3 miliarde USD consolidează poziția gigantului IT american pe piața automobilelor autonome.
În ianuarie a.c., Intel a mai realizat o investiție importantă în zona tehnologiilor ADAS, preluând 15% din acțiunile companiei olandeze Here, specializată în furnizarea de hărți digitale și sisteme de localizare pentru automobilele autonome.
Intel nu este însă singurul producător de procesoare interesat de domeniul automobilelor autonome – la finalul anului trecut Qualcomm, a anunțat preluarea companiei NXP Semiconductors, specializată în soluții Internet of Things pentru industria auto, pentru suma de 47 de miliarde USD.
Semnalele că marii jucători IT&C acordă tot mai multă atenție industriei auto au devenit vizibile de la începutul acestui an, când, la ediția jubiliară a Computer Electronics Show, eveniment de tradiție al industriei IT&C mondiale, giganți precum Audi, BMW, Fiat-Chrysler, Ford, Hyundai, Honda, Nisan, Tesla, Toyota, Volvo etc. s-au înghesuit să-și prezinte cele mai noi „adaosuri“ high-tech. La rândul lor, și „piesele grele“ ale pieței IT s-au grăbit să anunțe parteneriate importante cu industria auto: Intel cu producătorul de componente Delphi și cu BMW; Nvidia cu Audi și producătorii de componente Bosch și ZF; AT&T cu Ford și Delphi etc.
… problemele rămân
Investițiile în industria automobilelor autonome reprezintă un pariu pe termen lung, estimările fiind că abia din 2025 vânzările de „self-driving cars“ vor prinde viteză. Aceasta însă doar dacă vor reuși să învingă rezistența la schimbare a șoferilor.
Este un fenomen care a luat amploare o dată cu accidentele în care au fost implicate în februarie trecut un automobil autonom Google, iar în mai un Tesla Model S. Efectele directe ale acestor două evenimente au fost că 41% dintre șoferii americani au început să aprecieze modelele „self-driving“ drept mai puțin sigure decât cele conduse „manual“ (analiza de piață Morning Consult), iar 72% au declarat că șofatul un „lux“ la care nu doresc să renunțe (studiul Volvo „The Future of Driving“).
La aceste probleme se adaugă cele de securitate, care se înmulțesc o dată cu creșterea gradului de sofisticare a automobilelor. Este deja de notorietate faptul că BMW a trebuit să remedieze o breșă de securitate care permitea deblocarea portierelor a peste 2,2 milioane de automobile Rolls-Royce, Mini și BMW. Că au fost descoperite metode de a păcăli sistemul de închidere centralizată al vehiculelor produse de Audi, Fiat, Honda, Volkswagen și Volvo.
Că peste 1,4 milioane de Jeep-uri produse de Chrysler au trebuit chemate în service pentru a instala un patch de securitate. După cum se poate vedea, dincolo de problemele de „imagine“, există numeroase alte provocări care necesită rezolvări viabile dacă se dorește ca automobilele autonome să își atingă potențialul de dezvoltare scontat.