Atunci când vine vorba despre principalele schimbări care vor afecta piața telecom în 2018, dezvoltările tehnologiei 5G și apariția proiectelor Internet of Things de mari dimensiuni ocupă primele poziții în orice ierarhie de tipul „Changing Trends“. Există însă și alte tendințe mai subtile, dar care au șanse reale să contribuie la redefinirea industriei.
Iată care sunt cele mai „populare“ nominalizări în acest sens:
Virtualizarea rețelei devine o condiție indispensabilă de funcționare.
Adopția tehnologiilor de virtualizare precum Software-Defined Networks (SDN) și Network Functions Virtualization (NFV) începe să devină normă în rândul operatorilor telecom care vor să își eficientizeze operațiunile, să reducă costurile de operare ale rețelei și să obțină un plus semnificativ de flexibilitate și scalabilitate.
Aplicațiile AI încep să fie folosite pe scară largă.
Tehnologiile de Machine Learning (ML) și Artificial Intelligence (AI) joacă un rol din ce în ce mai important în automatizarea operațiunilor de back-office ale operatorilor telecom. O altă direcție care se dezvoltă rapid este cea a folosirii aplicațiilor de tip Chatbot și a soluțiilor de Speech&Voice Recognition pentru îmbunătățirea serviciilor cu clienții.
Tandemul AR-VR continuă să câștige teren.
Soluțiile de Augmented Reality devin din ce în ce mai populare, nu doar în rândul producătorilor de jocuri mobile. După boom-ul din 2016, când Niantic a lansat Pokemon Go, Instragram, Snapchat și Facebook, dar și Apple și Google au început să fie din ce în mai interesate de utilizarea AR-VR și sunt așteptări mari în legătură cu aplicațiile acestor tehnologii în zona B2B.
Se așteaptă progrese majore în utilizarea conectivității In-Flight.
Sistemele In-Flight Connectivity (IFC) sunt tot mai importante pentru companiile aeriene în condițiile în care posibilitatea utilizării smartphone-urilor în timpul zborurilor a devenit criteriu esențial în alegerea unui linii aeriene. Deși la momentul actual IFC reprezintă încă o nișă neglijabilă pentru operatorii telecom, analiștii preconizează o schimbare rapidă a situației.
Crește interesul pentru tehnologia G.fast.
După ce a demonstrat că permite atingerea unor viteze de 1 Gbps la 500 de metri de la punctul de distribuție, interesul furnizorilor de servicii Fiber-to-the-Home (FTTH) pentru această tehnologie a crescut exponențial. Mai ales că s-a accelerat și procesul de certificare a produselor G.fast și se lucrează intens în direcția asigurării interoperabilității.
Pe lista nominalizărilor la capitolul „speranțe” tehnologice mai apar și aplicațiile de tipul Voice User Interfaces (VUI), cotate cu un potențial serios de dezvoltare după succesul înregistrat de Alexa (Amazon), Siri (Apple) și Google assistant.
Tendințe non-tehnologice
Există însă și alte tendințe în piața telecom, care nu țin de zona tehnologică. Cum este, de exemplu, faptul că anul acest vom asista la încheierea a tot mai multe alianțe între producătorii de conținut media și operatori. Numărul companiilor telecom interesate de producerea de conținut media crește și este foarte posibil ca, într-un viitor nu foarte îndepărtat, să asistăm la achiziții în acest sens. Însă, până când se va ajunge la astfel de decizii, se vor înmulți alianțele cu producătorii și furnizorii de conținut premium.
O altă tendință non-tehnologică o reprezintă reducerile de personal care vor continua și în acest an, operatorii telecom apelând la astfel de măsuri pentru a-și optimiza costurile. De exemplu, Telecom Italia și-a anunțat deja intenția ca în 2018 să-și reducă numărul de angajați cu 14%, ceea ce înseamnă aproximativ 7.000 de oameni. (Nici furnizorii de echipamente nu par să se simtă prea bine –, de exemplu, Nokia și Ericsson continuă disponibilizările.)
O altă tendință, evidențiată de analiștii de la Deloitte în rândul utilizatorilor americani de smartphone-uri, este aceea că 70% din power-users (categoria de vârstă 18-34 de ani) consideră că utilizează prea mult telefonul mobil. Ca urmare 47% dintre ei au luat deja măsuri prin care să își corecteze dependența.
Conform aceleiași analize Delotte („Global Mobile Consumer Survey“, ediția SUA), anul trecut numărul utilizatorilor de smartphone-uri care renunțaseră să mai păstreze device-urile vechi a scăzut cu mai mult de jumătate (5% în 2017, față de 12% în 2016), ceea ce ar putea reprezenta o oportunitate de business pentru operatorii telecom, dar nu numai.
După cum se poate observa, există mai multe zone de inovare în industria telco prin intermediul cărora operatorii își pot echilibra balanța venituri-costuri, o cerința critică în condițiile scăderii constante a prețului per bit consumat și a generalizării ofertelor nelimitate.
Dacă doriți să aflați care sunt aplicațiile pe plan local ale acestor noi tehnologii, participați la Ziua Comunicațiilor 2018, eveniment ce se va desfăsura pe 15 mai 2018, la Hotel J.W. Marriott.
Rezervați-vă locul chiar acum!