Piața IoT este extrem de aglomerată, toți marii vendori de soluții IT&C, operatori telecom, furnizori de servicii și de utilități vizând cote de piață cât mai consistente. Terenul este însă propice si pentru start-up-uri, inclusiv pentru cele din România, care, deși nu au acces la finanțări generoase, au obiective foarte ambițioase.
Bătălia giganților
Microsoft a anunțat recent că va investi, în următorii patru ani, 5 miliarde de dolari în dezvoltarea propriilor soluții Internet of Things. Anunțul este notabil prin valoarea sumei, însă toți marii jucători din industria IT&C investesc masiv în domeniul IoT. Oracle, SAP, IBM, AWS, Cisco, Ericsson, Dell, ARM, Hitachi, Bosch, Symantec, Alcatel Lucent, Schneider, HPE, Intel, Google, Samsung, Huawei, Siemens etc., cu toții se luptă să câștige o cotă cât mai mare pe piața IoT, care ar putea atinge peste patru ani valoarea de 1.000 de miliarde USD (conform BCC Research).
Evident, nici operatorii de rețele mobile nu pierd timpul. Conform unui studiu Berg Insight, Vodafone se situa anul trecut în topul conexiunilor IoT, cu 59 de milioane de conexiuni, fiind depășit doar de China Mobile, cu 150 milioane. (Chinezii dețin, de altfel, și locurile 3 și 5, care revin operatorilor China Unicom, cu 50 de milioane de conexiuni, și China Telecom, cu 28 de milioane.)
Operatorii mobili și vendorii de soluții IT&C nu sunt însă singurii competitori pe piața IoT. Acestora li se adaugă și alte nume mari, precum General Electric, care și-a creat din 2015 o divizie separată – GE Digital –, specializată în servicii de mentenanță predictivă și care a dezvoltat propriile produse IoT (platforma Predix, livrată ca serviciu).
La rândul lor, și furnizorii de energie sunt interesați să valorifice potențialul pieței IoT. Centrica, companie deținută de British Gas, este un exemplu în acest sens – oferă deja clienților soluții care le permit să monitorizeze și controleze de la distanță consumul de energie și a încheiat recent un parteneriat cu SAP pentru a dezvolta în comun și soluții Industrial IoT.
Investiții consistente în start-up-uri
Printre giganți se strecoară însă și foarte mulți „lupi tineri“ – start-up-uri cu produse inovatoare cu ajutorul cărora reușesc să își facă rapid un nume în piață, ajutate ce-i drept de finanțări solide.
Ayla Networks este, de exemplu, un start-up nominalizat frecvent în ierarhiile „Most powerful IoT companies“. Motivul – are deja peste 100 de clienți din categoria „large enterprises“ și a beneficiat la finalul lui 2017 de o finanțare în valoare de 60 de milioane USD. Principalul produs pe care Ayla îl dezvoltă este o platformă livrată ca serviciu (PaaS) cu ajutorul cărora companiile client pot colecta, procesa și analiza datele furnizate de device-urile IoT.
Particle, un alt start-up care a primit anul trecut o finanțare de „doar“ 20 de milioane USD, a reușit să își treacă în palmares titlul de „Cea mai utilizată platformă IoT“, având peste 100.000 de utilizatori și companii. Soluțiile Particle utilizează protocolul Thread, care permite device-urilor să comunice între ele cu un consum minim de energie, o alternativă la tehnologia LPWAN utilizată în proiectele IoT de mici dimensiuni.
Uptake la rândul său este, evident, tot un start-up IoT, dar mult mai bine cotat de către fondurile de investiții – anul trecut a reușit să atragă nu mai puțin de 207 milioane USD (fiind evaluat la o valoare de piață de 2 miliarde). Compania este specializată în domeniul soluțiilor de analiză în domeniul Industrial IoT.
În clasamentul celor mai bine finanțate start-up-uri din domeniul IoT mai figurează:
Avem și noi „speranțele“ noastre
Deși proiectele IoT de mari dimensiuni sunt încă rărități în România (majoritatea aparțin operatorilor telecom), există din ce în mai multe companii mici care reușesc să pătrundă pe piață. Este adevărat, nu sunt la nivelul UIpath, start-up-ul vedetă care a atras anul trecut investiții de 183 milioane USD (și este evaluat la o valoare de peste 1 miliard), dar încep să se facă cunoscute fără a beneficia de finanțări atât de generoase precum cele menționate anterior.
Iată câteva dintre cele mai vizibile la momentul actual:
După cum se poate vedea, IoT-ul se prefigurează ca un posibil „El Dorado“ pentru start-up-urile autohtone. Mai ales că dezvoltarea acestora a început să fie susținută tot mai consistent: de la programe naționale ca „Start-up nation“ și inițiative private precum hub:raum IoT Academy, până la fonduri de finanțare ca GapMinder (fond de investiții cu capital de risc dedicat start-up-urilor românești în IT).
Prin urmare, potențial există! Ce șanse reale de valorificare are însă industria IoT în România puteți afla participând la „Ziua Comunicațiilor 2018“, eveniment ce va avea loc pe 15 mai, la Hotel J.W. Marriott.